top of page

Acerca de

WhatsApp Image 2022-02-19 at 19.20.00.jpeg

Jurnal de activități 6,7

Ziua 6 – 19.02.2022

DeÈ™i este week-end, ne-am trezit mai devreme ca de obicei È™i am luat micul dejun înainte de ora 7.00. Peste o oră ne-am întâlnit cu Marzia, voluntarul IFOM, care ne-a însoÈ›it în excursia la VeneÈ›ia. Marzia este din sudul Italiei, din Puglia È™i studiază engleza È™i spaniola în Italia. După o călătorie de 2 ore cu trenul, am ajuns în VeneÈ›ia, cu o zi înainte de începerea carnavalului.

OraÈ™ul VeneÈ›ia, care aparÈ›ine Patrimoniului Mondial, este capitala È™i centrul administrativ al regiunii Veneto din nord-estul Italiei. VeneÈ›ia se află într-o lagună mică între râurile Po È™i Piave. Se compune din insule mici 118 legate de poduri 400 È™i este împărÈ›it în È™ase sestriere. OraÈ™ul este cunoscut pentru arhitectura sa atrăgătoare È™i opere de artă antice.

La 13.30 ne-am întâlnit cu Argentina, care ne-a a fost pentru o oră È™i jumătate ghidul nostru în VeneÈ›ia. Am plecat de la Palatul Dogilor (Palazzo Ducale), denumit anterior Palatul Dogilor (în italiană Palazzo Dogale), simbol al oraÈ™ului VeneÈ›ia È™i capodoperă a goticului veneÈ›ian, este o clădire monumentală transformată în prezent în muzeu.

Am traversat apoi Puntea Suspinelor, locul pe unde prizonierii treceau de la judecătorie pentru a ajunge în închisoare. Ne-am oprit în față la Basilica di San Marco care ocupă o latură a PieÈ›ei San Marco (cea mai mare dintre bisericile VeneÈ›iei, având arhitectură bizantină), în aÈ™teptarea orei exacte, pentru a vedea cum se schimbă ora la ceasul cu zodiac. În PiaÈ›a San Marco am putut admira È™i fotografia personajele îmbrăcate deja pentru carnaval.

​

În faÈ›a cafenelei Florian (cea mai veche cafenea italiană, unul dintre simbolurile oraÈ™ului lagunar, renumit ca loc preferat al multor personalități precum dramaturgul Carlo Goldoni - a cărui statuie am admirat-o într-una din pieÈ›ele vizitate) - È™i aventurierul Giacomo Casanova, Lord Byron, Goethe, Rousseau, Proust), l-am găsit pe Marco Polo (comerciant veneÈ›ian, care s-a făcut cunoscut prin relatările sale despre călătoria sa în China. Mai târziu am văzut È™i casa unde a locuit acesta. IeÈ™ind din piaÈ›a San Marco, ne-am oprit în staÈ›ia de gondole să facem o fotografie cu Argentina È™i un prieten gondolier. Am aflat de la ghidul nostru român că suportul pe care se sprijină vâsla gondolierului se numeÈ™te forcolă, este făcut din lemn de nuc, fiind realizat în funcÈ›ie de înălÈ›imea gondolierului, iar obÈ›inerea licenÈ›ei de gondolier costă foarte mult.

Mergând pe străduÈ›ele înguste, ne-am oprit la Palatul Contarini del Bovolo (palatul rămâne unic în peisajul arhitectural general al lagunei prin aÅŸa-numita Scala Contarini di Bovolo, o elegantă scară spiralată exterioară presărată cu numeroase arce).  Am aflat că prima tipărire a Talmudului a fost făcută într-o tiparniță în VeneÈ›ia.

Itinerariul parcurs împreună cu Argentina s-a terminat în apropierea podului Rialto, unul dintre cele patru poduri care traversează Canal Grande, fiind cel mai vechi pod peste canal È™i reprezintă linia de demarcaÈ›ie între sestierele San Marco È™i San Polo. Nu am plecat din VeneÈ›ia fără să degustăm celebrele fritelle, un fel de gogoÈ™i specifice zonei. MulÈ›i dintre noi (inclusiv Marzia) am plecat cu gândul de a reveni în acest oraÈ™ lagunar, plin de viață.

​Ziua 7 – 20.02.2022

Duminică am putut dormi mai mult, am primit micul dejun la pachet la Camplus, aÈ™adar am luat masa abia la ora 10.00. Apoi, elevii noÈ™tri au avut timp liber, pe care fiecare È™i l-a petrecut cum a dorit: băieÈ›ii au jucat baschet în Giardino Lunetta Gamberini, care are multe facilități sportive, iar fetele au rămas la Camplus.

După amiaza, echipaÈ›i corespunzător (încălțăminte comodă, apă, mâncare pentru picnic) am luat autobuzul pentru a merge la Sanctuarul Beata Vergine di San, construcÈ›ie în stil baroc situată 291 de metri înălÅ£ime pe vârful Colle della Guardia (colina La Guardia), un  deal împăturit la sud-vest de centrul istoric al oraÈ™ului Bologna. Este un sanctuar important în istoria oraÈ™ului, încă de la origini o destinaÈ›ie de pelerinaj pentru venerarea icoanei Fecioarei È™i Pruncului numită „di San Luca”. Din aprilie 2017, se pot urca cele 100 de trepte ale vechii scări spiralate din sanctuarul San Luca pentru a ajunge pe o mică terasă, la înălÈ›imea de 42 de metri, de unde te poÈ›i bucura de o vedere de 180 de grade asupra oraÈ™ului È™i colinelor din jur.

Pentru a ajunge la sanctuar s-a construit cel mai lung portic din lume, care începe de la Porta Saragozza, are o lungime de 3.796 metri È™i a fost construit ca să-i apere de capriciile vremii pe cei care urcau la biserică. Construirea porticului a început în anul 1674, s-a terminat în 1793. Este format din 666 de arcade È™i se întinde pe o distanță de câÈ›iva kilometri, fără întrerupere. Fiecare arcadă a fost realizată din donaÅ£ii făcute fie de nobilii din oraÅŸ, fie de diferite congregaÅ£ii, simpli cetăţeni, chiar ÅŸi de servitorii familiilor înstărite. La început, drumul merge drept, având pe o parte clădiri, iar la parterul acestora se găsesc tot felul de baruri ÅŸi magazine micuÅ£e, cele mai multe cu produse alimentare.

Am schimbat autobuzul în PiaÈ›a Malpighi, am coborât la staÈ›ia Meloncello, după care am urcat drumul lung È™i abrupt pe alocuri care începe de la Arco del Meloncello. Am preferat să parcurgem doar cei cca 2 km a piedi. Indiferent dacă plouă, ninge, arde soarele, acest drum merită străbătut, fiindcă la capătul lui vei avea bucuria de a simÈ›i că ai făcut un lucru extraordinar. Pentru tine. Pe parcursul celor aproape 4 kilometri, dus-întors, am întâlnit foarte mulÈ›i oameni, dintre care unii localnici, care ies frecvent la alergat prin porticul pe care l-am străbătut majoritatea cu pas normal. Din loc în loc, ne-am oprit să privim Bologna de sus.

Pe fiecare arcadă este notat, în partea stângă, numărul ei, prin urmare tot timpul ÅŸtii unde te afli ÅŸi cât mai ai de mers, ceea ce uneori nu poate fi încurajator. Primii au ajuns sus Rafale, Ștefan È™i Adi, când unii dintre noi erau abia trecuÈ›i de jumătatea drumului. Cum ne-am propus, am străbătut pe jos cel mai lung portic continuu din lume, cum se spune. Sus am găsit multă lume, era plin de tineri pe iarbă sau la mese care mâncau ce au luat de acasă.

Biserica este grandioasă, masivă, impresionantă prin dimensiunea ÅŸi simplitatea ei È™i a fost construită între 1723 ÅŸi 1757. După ce am vizitat biserica, am făcut fotografii, apoi ne-am aÈ™ezat la masă pentru a nu fi mai prejos decât ceilalÈ›i turiÈ™ti sau localnici care erau deja la picnic. Din păcate nu ne-am putut bucura în totalitate de peisajele idilice din depărtări È™i de priveliÈ™tea asupra oraÈ™ului, întrucât ceaÈ›a era deja lăsată peste oraÈ™ (la Bologna se lasă des ceață în anotimpul rece, chiar È™i în timpul zilei). Am putut admira biserica scăldată în lumină, pentru că am coborât în oraÈ™ la lăsarea întunericului.

La întoarcerea de la cină, mulÈ›i dintre tinerii noÈ™tri au primit puncte la întrebări legate de drumeÈ›ia făcută. A fost un drum care ajută să înÈ›elegi tot mai bine că, indiferent cât de greu este, într-un final ajungi acolo unde îÈ›i doreÈ™ti. Tot ceea ce trebuie să faci este să continui pe drumul pe care Å£i l-ai ales. Să nu renunÅ£i ÅŸi să ai toată încrederea în tine. A fost o plimbare memorabilă, un „must” pe care trebuie să îl faci ca turist la Bologna